Rekrytointi ja työmarkkinat muuttuvat. Pysytkö mukana?

Hanna Lindroos, Head of Digital Business, Turboteam Oy

Rekrytoinnin asetelma on viimeisten vuosien aikana muuttunut yhä useammilla toimialoilla. Monet yritykset joutuvat miettimään toden teolla houkuttelevuustekijöitään ja sitä, miten myydä oma yritys potentiaalisille työntekijöille.​​​​


Erään asiakkaan taannoiset sanat kuvaavat muutosta hyvin: ”Kaksi vuotta sitten saimme työpaikkailmoitukseemme lähes 100 hakemusta. Nyt samaan positioon tuli hakemuksia vain kourallinen". Tärkeintä rekrytoiville yrityksille olisi ymmärtää, että rekrytointi ei enää ole silloin tällöin toteutettava tapahtuma, vaan jatkuva prosessi, joka vaatii myös ennakointia. Alla muutama vinkki, joiden avulla yrityksenne on helpompi pysyä muutoksessa mukana:


Suunnittele ja ennakoi
On luonnollista, että yritysten ei ole tarvinnut suunnitella rekrytointejaan kovin pitkälle vielä silloin, kun työntekijöitä oli jonossa aina kun vain ilmoitti avoimesta paikasta. Tänä päivänä rekrytointi tulisi kuitenkin nähdä yhtenä osana yrityksen strategiaa. Mitkä ovat yrityksen tavoitteet? Minkälaista osaamista ja minkälaisia resursseja näiden tavoitteiden saavuttaminen tulee vaatimaan yritykseltä seuraavien vuosien aikana? Mistä tätä osaamista ja resursseja saadaan? Käytetäänkö kouluttautumista, ulkoistamista vai rekrytointia. Vai kenties näitä kaikkia? Suunnittelu auttaa yritystä kahdella tavalla: Se auttaa ennakoimaan tulevia rekrytointeja ja mahdollistaa potentiaalisten kandidaattien havainnoinnin ja kontaktoinnin jo paljon ennen kuin paniikki iskee päälle.

Toiseksi suunnittelu antaa usein yllättävästi pelivaraa rekrytointeihin. Jos löydämme huippukandidaatin, jolla ei ole täysin hakemaamme osaamista, mutta hän on ammattilainen toisella osa-alueella, johon olemme määritelleet tarvitsevamme lisäosaamista – alkuperäisen rekrytointisuunnitelman muuttaminen voi olla perusteltua.


Älä juutu perinteisiin rekrytointimenetelmiin
Ilmoitus nettiin. Ehkä joku kevyt mainoskampanja siihen päälle, jos hakemuksia ei muuten tule. Kuulostaako tutulta? Mikäli pystyt ennakoimaan yrityksenne tulevia osaamis- ja resurssitarpeita, voit löytää loistavia kandidaatteja monella muullakin tavalla – ja pienemmällä hinnalla. Pidä mielessä, minkälaista osaamista yrityksenne tulee tarvitsemaan ja pidä tuntosarvet ylhäällä potentiaalisten osaajien varalta.

Tässä muutamia tapoja, joilla voit löytää potentiaalisia kandidaatteja ja auttaa heitä löytämään sinut: luo suosittelujärjestelmä työntekijöille, kannusta jättämään avoin hakemus, puhu hyvää yrityksestänne ja kannusta työntekijöitänne tekemään samoin, julkaise tekstejä yrityksenne arjesta sekä konkreettisia uratarinoita, hyödynnä oppilaitosyhteistyötä ja viimeisimpänä (tiedän, tämä ei sovi kaikille) – hyödynnä verkostoja sekä Linkediniä.


Kartoita yrityksenne houkuttelevuustekijät
​​​​​​​Myynti- ja viestintäkoulutuksissa puhumme usein astumisesta asiakkaan saappaisiin. Rekrytoinnissa astumme potentiaalisten työnhakijoiden saappaisiin. Mieti, mitä sellaista yrityksenne tarjoaa, jota potentiaaliset työntekijänne arvostavat. Jos et millään keksi, hyvä keino on kysyä asiaa omilta työntekijöiltänne. Kysy, mitä he pitävät merkityksellisenä ja mitä asioita he arvostavat yrityksessänne.

Muista konkretia. Etenkin kokeneemmat tekijät ovat kuulleet korulauseita niin kauan, että he kaipaavat lupausten tueksi oikeita arjen esimerkkejä. Houkuttelevuustekijät voivat liittyä esimerkiksi itsensä kehittämiseen ja urapolkuun, työn merkityksellisyyteen, joustavuuteen, edelläkävijyyteen tai perinteikkyyteen, yhteisöllisyyteen, työn ja arjen yhdistämiseen tai lähes mihin vain. Saatat yllättyä, miten pienetkin asiat merkitsevät. Kun yrityksenne houkuttelevuustekijät on kartoitettu, pukekaa ne sanoiksi ja tuokaa niitä rohkeasti esiin – kaikkialla.


Älä jää yksin
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja uusien rekrytointikeinojen käyttöönotto saattaa tuntua hankalalta. Pyydä apua ammattilaiselta tai keskustele aiheesta kollegoiden kanssa. Rekrytointiaiheesta löytyy myös hyviä koulutuksia, joista positiivisena kokemuksena nostan Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin HRA-koulutuksen. Koulutus tarjoaa mielestäni paitsi hyvän läpileikkauksen nykyaikaiseen rekrytointiin, myös äärettömän arvokasta vertaistukea ja ideanvaihtoa muilta rekrytoinnin haasteiden kanssa kamppailevilta yrityksiltä.

Hanna Lindroos
Head of Digital Business
Hyväksytty Rekrytoinnin Asiantuntija
Turboteam Oy / Koordinaattori.fi