Matkani HRA-koulutuksessa – kokemuksia ja oivalluksia

Oma matkani HRA-koulutuksessa oli paitsi informatiivinen myös inspiroiva. Se antoi uusia työkaluja rekrytointiin, vahvisti jo aiemmin opittua ja tarjosi mahdollisuuden reflektoida omia toimintatapoja kriittisesti.

Rekrytointi on investointi tulevaisuuteen. Hyvin suunniteltu ja toteutettu rekrytointiprosessi ei ainoastaan varmista osaamisen jatkuvuutta, vaan myös edistää henkilöstön hyvinvointia ja organisaation vetovoimaa. Rekrytointiasiantuntijana haluan jatkuvasti kehittää omaa osaamistani ja toimia tukena lähijohtajille, jotka kaipaavat asiantuntevaa kumppania rekrytointiprosessinsa tueksi. Tästä syystä päätin lähteä mukaan myös HRA-koulutukseen.


Pitkäkin kokemus rekrytoinnin parissa ei tarkoita, ettei uusia oivalluksia ja oppimista voisi syntyä

Päinvastoin, alan jatkuva kehitys vaatii rekrytointiasiatuntijalta ennakkoluulotonta asennetta ja valmiutta päivittää omaa osaamistaan. HRA-koulutus tarjosi kattavan läpileikkauksen rekrytointiprosessin eri vaiheista ja syvällistä perehtymistä siihen, miten strateginen suunnittelu, juridiset näkökulmat ja hakijaviestintä yhdessä rakentavat onnistunutta rekrytointia.


Koulutuksen aikana syvennyimme muun muassa seuraaviin teemoihin:

  • Rekrytoinnin strateginen suunnittelu
  • Hakijaviestintä – miten varmistaa erinomainen hakijakokemus alusta loppuun
  • Rekrytoinnin juridiikka – päätöksenteon dokumentointi, syrjimättömyys ja tietosuojan huomiointi
  • Datan hyödyntäminen rekrytoinnissa – miten analytiikka voi tukea päätöksentekoa ja strategiaa

Hakijaviestintä on paljon enemmän kuin pelkkää tiedottamista – se on osa työnantajamielikuvan rakentamista ja organisaation vetovoimatekijää. Tämän päivän hopeasijalle jäänyt hakija voi olla huomisen avainosaaja. Siksi jokainen kohtaaminen, viesti ja vuorovaikutus on tilaisuus luoda myönteinen vaikutelma, joka voi olla ratkaiseva tulevaisuuden mahdollisuuksien kannalta.

Erityisesti sisäinen työnantajamielikuva on ratkaisevassa roolissa, kun rakennetaan organisaation vetovoimaa ja sitoutetaan nykyisiä työntekijöitä. Jokainen työntekijä toimii työnantajansa käyntikorttina ulospäin. Kun henkilöstö kokee arvostusta ja saa tukea, se näkyy myös ulospäin – pitovoima ja vetovoima kulkevat käsi kädessä.

Koulutuksessa erityisen arvokasta oli myös keskustella muiden alan ammattilaisten kanssa, jakaa näkemyksiä ja oppia uutta vertaistuen kautta

Oma matkani HRA-koulutuksessa oli paitsi informatiivinen myös inspiroiva. Se antoi uusia työkaluja rekrytointiin, vahvisti jo aiemmin opittua ja tarjosi mahdollisuuden reflektoida omia toimintatapoja kriittisesti. Rekrytoinnin maailma muuttuu jatkuvasti, ja siksi kouluttautuminen ja verkostoituminen ovat korvaamattomia välineitä oman osaamisen kehittämisessä.

Olen työskennellyt rekrytointiasiantuntijana jo 13 vuoden ajan, ja koen, että työni tarjoaa jatkuvasti mahdollisuuksia kehittyä ja kasvaa ammatillisesti. Uuden oppiminen motivoi minua, se tuo työhön tuoretta näkökulmaa ja auttaa pysymään ajan tasalla muuttuvassa toimintaympäristössä. Itsensä kehittäminen ei ole vain henkilökohtainen tavoite, vaan myös keino kehittää koko organisaatiota.

Yhteistyö tiimin ja lähijohtajien kanssa mahdollistaa sen, että voimme yhdessä rakentaa entistä toimivampia rekrytointikäytäntöjä ja vahvistaa työnantajakuvaa. Uskon, että avoin vuorovaikutus ja jatkuva oppiminen ovat avainasemassa, kun haluamme houkutella ja sitouttaa osaajia nyt ja tulevaisuudessa.

Meillä Porvoossa Ihmiset tekevät kaupungin – ja rekrytointi on yksi tärkeimmistä tavoista varmistaa, että tuo tarina jatkuu vahvana myös tulevaisuudessa.

​​​​​​​Syksyn HRA-rekrytointikoulutus alkaa 18.09.2025 – lämpimästi tervetuloa mukaan!


Kirjoittaja

Annika Palmgren (LinkedIn)

HRA®-koulutuksen ja -tutkinnon hyväksytysti suorittanut (2024)
Rekrytointiasiantuntija, Porvoon kaupunki

Annika Palmgren on Porvoon kaupungin rekrytointiasiantuntija ja HRA-sertifioitu rekrytoija, jolla on laaja kokemus julkisen sektorin rekrytoinneista.
Vahva ja houkutteleva työnantajakuva on keskeinen tekijä organisaation menestyksessä sekä kyvyssä houkutella ja sitouttaa parhaat osaajat. Annikan monipuolinen aikaisempi työkokemus matkailu- ja markkinointialalta tuo myös merkittävää lisäarvoa työnantajamielikuvan kehittämiseen. Hänellä on syvällinen ymmärrys siitä, kuinka viestiä vaikuttavasti ja puhuttelevasti eri kohderyhmille. Työskentelytavaltaan Annika on analyyttinen, ihmisläheinen ja tavoitteellinen. Hän nauttii yhteistyöstä, jossa yhdistyvät strateginen ajattelu ja käytännön toteutus, vahvuutenaan on myös sujuva kaksikielisyys (suomi ja ruotsi).