HRA artikkelit | 08.11.2024 08:00
Kauppakamarien osaajakysely: Yritysten kokemukset kansainvälisistä rekrytoinneista myönteisiä
Kauppakamarien osaajakyselyyn vastasi lähes 1000 yritystä eri toimialoilta eri puolelta Suomea. Kansainvälisyys on jo enemmistöllä suomalaisista työpaikoista arkipäivää ja kokemukset kansainvälisistä rekrytoinneista ovat olleet myönteisiä.
Kansainvälisten osaajien rekrytointi ja kokemukset
Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan 37 prosenttia yrityksistä on rekrytoinut kansainvälisiä työntekijöitä viimeisen viiden vuoden aikana ja 54 prosentissa vastanneista yrityksistä on tällä hetkellä vähintään yksi työntekijä taustaltaan ulkomaalainen.
Niillä yrityksillä, jotka ovat rekrytoineet kansainvälistä työvoimaa, on kyselyn mukaan pääsääntöisesti myönteisiä kokemuksia. Erittäin myönteisiä tai myönteisiä kokemuksia on 73 prosentilla. Vain viisi prosenttia kuvaili kokemusta kielteisenä.
”Tässä on tapahtunut selvä muutos edelliseen vuoteen, jolloin positiivinen kokemus oli 59 prosentilla yrityksistä ja huomattavasti useammalla neutraali. Vuonna 2023 kielteinen kokemus oli kahdeksalla prosentilla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Valmiudet ja halu kansainvälisten osaajien rekrytointiin
Kyselyyn vastanneista 42,5% kertoo harkinneensa tai voivansa harkita kansainvälisen osaajan rekrytoimista tai vuokraamista. Kyselyn mukaan tarve osata suomen kieltä on suurin syy olla rekrytoimatta tai vuokraamatta kansainvälisiä osaajia, kertoo 54% yrityksistä jotka eivät ole viimeisen viiden vuoden aikana rekrytoineet kansainvälisiä osaajia.
Yrityksillä on kuitenkin tällä hetkellä hyvät valmiudet englannin kielellä rekrytointiin ja monikieliseen kommunikointiin, kun taas haasteellisimpia osa-alueita ovat suomen kielen oppimisen tukeminen sekä auttaminen Suomeen asettautumisessa, selviää kyselystä.
”Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla vaikeaa järjestää työntekijälle suomen kielen kursseja tai auttaa selvittelemään viranomaisten kanssa erinäisiä asioita. Kielitietoisessa työyhteisössä suomea voi kuitenkin oppia, mutta se vaatii panostuksia koko työyhteisöltä ja vie aikaa myös varsinaiselta työltä”, Pulkkinen toteaa.
Kaikista yrityksistä vain 31 prosenttia arvioi, että heillä olisi mahdollisuus tukea kansainvälisen osaajan suomen kielen oppimista. ”Kansainvälinen rekrytointi ja jo maassa olevien ulkomaalaisten osaamisen hyödyntäminen työmarkkinoilla on koko yhteiskuntamme etu. Siksi suomen kielen oppimisen tai kotoutumisen tukemista ei pitäisi jättää niin vahvasti yksittäisten työnantajien harteille. Esimerkiksi palkkatukea tulisi voida käyttää suomen kielen opiskeluun työajalla ja työn kautta”, Pulkkinen sanoo.
Kauppakamarien osaajakysely tehtiin 27.8.-3.9.2024 ja siihen vastasi 986 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.