Keskuskauppakamari: Joka toisessa työnantajayrityksessä on ulkomaalaistaustaista henkilöstöä – kynnystä kansainvälisen osaajan palkkaamiseen tulee madaltaa

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen. Kuva: Liisa Takala.

Lähes puolet yrityksistä kokee, ettei niillä ole riittäviä valmiuksia tavoittaa ja rekrytoida kansainvälisiä osaajia. Yritykset tarvitsevatkin tukea ja esimerkkejä onnistuneista käytännöistä. Keskuskauppakamari on kehittänyt uuden merkin, jonka avulla voi tunnistaa vastuullisiin käytänteisiin sitoutuneen kansainvälisen henkilöstön työnantajan.

Kauppakamareiden elokuussa tehty osaajakysely osoittaa, että yli puolet vastaajista arvioi, ettei heidän hakijaviestintänsä tai rekrytointikäytäntönsä edistä riittävästi monimuotoisuutta. Monet yritykset eivät tiedä, mistä kansainvälisiä osaajia tavoittaa.

”Aivan liian moni yritys kokee, etteivät ne tiedä, kuinka kansainvälisiä osaajia tavoitetaan tai miten heidän osaamisensa voisi huomioida paremmin rekrytointiprosessissa. Tämä haaste korostuu erityisesti alle 50 henkeä työllistävissä yrityksissä, jotka muodostavat Suomen yrityskentästä leijonanosan”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Pulkkinen pitää tärkeänä, että suurimmat kaupungit ovat nyt lähteneet yhdessä elinkeinoelämän kanssa kehittämään malleja, joilla työnantajia tavoitetaan kansainvälisten osaajien rekrytoinnin tiimoilta entistä paremmin. Kauppakamarit ovat tiiviisti tässä työssä mukana.

Samaan aikaan kysely osoittaa, että joka toisessa yrityksessä on jo töissä vähintään yksi ulkomaalaistaustainen henkilö, ja yli 60 prosentilla yrityksistä on edellytykset kehittää kulttuuriaan vastaanottavaisemmaksi eri kieli- ja kulttuuritaustoille. Erityisesti isommissa yrityksissä työssä ollaan jo pitkällä.

“Edelläkävijäyritysten hyvät käytännöt tulisikin saada nykyistä näkyvämmiksi. Uskon, että tällaiset kokeneet, ja jo pitkälle vastuullisia käytäntöjä kehittäneet yritykset voivat toimia esimerkkeinä ja madaltaa kynnystä muille”, toteaa Pulkkinen.

Ratkaisuna Keskuskauppakamari on kehittänyt yhteistyöverkostojensa kanssa Maailmanluokan työpaikka -merkin, joka kertoo yrityksen sitoutumisesta vastuulliseen kansainväliseen rekrytointiin ja työnantajatoimintaan.

”Tämä uusi merkki on herättänyt paljon kiinnostusta. Yritykset haluavat tuoda näkyväksi sen työn, jota monimuotoisemman työelämän eteen jo tehdään. Merkki on myös yritykselle hieno mahdollisuus tavoittaa parhaat osaajat kieli- ja kulttuuritaustaan katsomatta”, Pulkkinen sanoo.


LATAA TULOKSET: Osaajakysely 2025

Kauppakamarien osaajakysely tehtiin 18.8.-22.8.2025 ja siihen vastasi 1035 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.