Työmarkkinabarometri 2023/Q3

​​​​​​​Uusin työmarkkinabarometri 2023/Q3

”Suomessa työnantajien työllistämisaikeet ovat hiipumassa alkuvuoden toiveikkuudesta huolimatta. Varovaisuus leimaa suomalaisten työnantajien toimintaa. Optimismin vähentymisen kanssa meillä on samaan aikaan kuitenkin edelleen vakava kohtaanto-ongelma, jossa osaajapulassa avointen työpaikkojen täyttäminen vie kauemman aikaa. Viimeisimmän osaajapulatutkimuksemme mukaan suomalaisista työnantajista 81 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista”, summeeraa ManpowerGroupin Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola.

Työmarkkinabarometri (Employment Outlook Survey)

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri on kattavin (38 849 työnantajaa 41 maassa), tulevaisuuteen katsova työllisyystutkimus, jota käytetään maailmanlaajuisesti. Työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori lasketaan ottamalla niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden lisääntymistä, ja vähentämällä tästä niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden vähenemistä. Suomessa tutkimukseen osallistui 510 työnantajaa.

Suomen tulokset löydät täältä.