Yrittäjäkin hyötyy rekrytointiosaamisesta

Riitta Yliviikari, HRA, Hyvä HR Oy

Pysähdyin pohtimaan, millainen merkitys rekrytointiosaamisella ja -ymmärryksellä on yrittäjälle itselleen. Kun tarvitaan lisää käsipareja, tulee yrittäjällä olla näkemys kokonaistarpeesta ja sen vaikutuksista yrityksen toimintaan. Henkilöstö on elintärkeä resurssi yritykselle ja vain oikeat valinnat mahdollistavat menestyksen. Siksi yrittäjä tarvitsee rekrytointiymmärrystä. Osaamista voi kartuttaa sertifioidussa HRA-koulutuksessa.

Ainakin itselleni se avasi tärkeitä näkökulmia. Joku viisas on todennut, että ”ei yritys mitään tee, vaan ne ihmiset siellä.” Tällä ajatuksella on hyvä lähteä liikkeelle.

Ehtiikö yrittäjä riittävästi miettiä, mitä työtä tekemään henkilö oikeasti tarvitaan? Pysähdy hetkeksi tämän äärelle. Voiko muiden työ muuttua samalla? Millaista osaamista tarvitset nyt ja tulevaisuudessa? Pohdi myös, onko tarve nyt akuutti ja määräaikainen vai pidempiaikainen tai jopa jatkuva? Onko palkkaaminen ainut vaihtoehto? Voisiko työtä kierrättää, tehdä alihankintaa tai jopa kokonaan ulkoistaa? Miten paljon nykyiset tekijät voivat joustaa? Uuden tarpeen edessä on liiketoiminnankin kannalta viisasta pohtia, mitä osaamista olisi hyvä olla ja mikä on aivan välttämätöntä.

On tärkeää ensin itse ymmärtää, mistä tehtävässä on kyse. Laita siis ”faktat paperille”. Mieti samalla, mitkä ovat työn tärkeimmät vastuut ja velvollisuudet. Näin ajatuksesi selkeytyy todellisesta henkilötarpeesta. Nyt päästään tosi toimiin! Ulkoistatko työn vai teetkö itse kaiken? Vaikka luottaisit asian ammattilaisten käsiin, olet joka tapauksessa mukana valitsemassa itsellesi tärkeää resurssia. Vaikutat matkan varrella moneen asiaan ja sinua tarvitaan; sinä määrität tärkeimmät valintakriteerit ja teet lopulta päätöksen.

Rekrytointi näkyy ja kuuluu yrityksestä ulospäin. Millaisella ilmoituksella haet, miten oma henkilöstö työnantajaa suosittelee ja millainen kokemus kandidaateille jää kohtaamisesta, luovat kaikki mielikuvaa yrityksestäsi. Maailma on muuttunut ja usein valinnan työpaikan vastaanottamisesta tekeekin hakija ennen työnantajaa. Myös sillä on iso merkitys, miten vastaat henkilöille, jotka eivät päässeet haastatteluun tai tulleet valituksi. Juuri nämä hetket jäävät hakijan mieleen.

Rekrytointi voi myös epäonnistua. Suurimmat syyt epäonnistumisen löytyvät pienestä hakijamäärästä, vääristä odotuksista, puutteista ammattitaidossa tai perehdyttämisessä ja johtamisessa. Pidä siis pää kylmänä ja valitse riittävällä osaamisella varustettu ”hyvä tyyppi”. Tarkista riittävä osaaminen. Jos et saa heti mielestäsi riittävän hyviä hakijoita, jatka etsimistä. Kerro selkeästi, mitä työhön valittavalta henkilöltä odotat ja selvitä, mitä hakija työltä odottaa. Rekrytointi on kallista ja virherekrytointi vasta kallista onkin, joten älä hosu, vaan valitse huolella.

Uutta tekijää ei voi jättää yksin. Muista erityisesti työsuhteen alussa tukea aktiivisesti uutta työntekijää. Seuraa kehittymistä koeaikana ja anna palautetta sekä onnistumisista että haasteista. Anna aikaa. Aseta tavoitteita. Ohjaa. Jokainen meistä haluaa onnistua ja monet vielä kehittyäkin. Yritys tarvitsee henkilöstönsä ja yhdessä saadaan enemmän aikaan!
Onnea Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarille 70 vuoden taipaleesta ja muistorikasta juhlavuotta 2023!

Riitta Yliviikari, HRA, Hyvä HR Oy