hra blogi | 22.05.2025 08:00
Tekoälyn hyödyntäminen etenee vauhdilla
Kevätkausi huipentui HRA-kymppikoulutuksen jälkeen 07.05.2025 seminaaripäivään, jossa suuntasimme katseet tekoälyn hyödyntämiseen rekrytoinneissa.
Tekoäly on tullut kaikkien saataville kovalla vauhdilla ja sen hyödyt nähdään yrityksen tuottavuuden kasvussa. Tekoäly on tullut vahvasti mukaan myös henkilöstöjohtamiseen ja rekrytointeihin.
HRA-seminaarissa keskusteltiin tekoälystä rekrytoinnissa: 90 % osallistujista kertoi hyödyntävänsä tekoälyä
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari järjesti HRA-koulutuksen kymppimatkan kunniaksi toukokuun alussa HRA-seminaarin, jossa keskustelimme rekrytoinnin parissa työskentelevien kanssa tekoälystä rekrytoinnissa. Pohdimme aamupäivän aikana mm. tekoälyn potentiaalia, rekrytoijan roolia, inhimillisyyttä, erilaisia käyttötapoja, ajattelun uudistamista, kouluttautumista sekä tulevaisuutta. Näihin ajatuksiin meidät johdattelivat Jaana Saramies, Sari Tissari (Riihimäen kaupunki), Lauri Vaisto (Duunitori), Maarit Reunanen (Tervakoski) sekä koulutuspäällikkömme Pirjo Kurki (Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari).
Tekoäly tarvitsee rinnalleen ihmisen, mutta oikein käytettynä se tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia arjen helpottamiseen. Tästä kertoo myös seminaarin kyselymme: Vastanneista 75 % kertoi käyttävänsä tekoälyä päivittäin tai viikoittain ja reilu 15 % kertoi hyödyntävänsä tekoälyä kuukausittain. Lähes kaikki vastaajat olivat kuitenkin kokeilleet tekoälyä.
Lähes 90 % vastaajista kertoi käyttäneensä "tee-se-itse" generatiivista tekoälyä, kuten ChatGPT, Gemini, Claude tai Perplexity. Kyselyssä 44 % kertoi hyödyntävänsä myös räätälöityjä tekoälyohjelmistoja, kuten maksullista Microsoft Capilot, Workday AI, Linkedin Recruiter AI tai muita ohjelmistokohtaisia tekoälyratkaisuja.
Tekoälyn käyttöönottaminen ja hyödyntäminen ovat yhä useammassa organisaatiossa arkipäivää
Tekoäly on tullut kaikkien saataville kovalla vauhdilla ja sen hyödyt nähdään yrityksen tuottavuuden kasvussa. Digian loppuvuonna 2024 tekemän Tekoälyn tila -kyselytutkimuksen mukaan, tekoäly alkaa konkretisoitua organisaatioiden hyödyksi. Yritysten keskijohto käyttääkin eniten tekoälyä oman työnsä tehostamisessa. Tämä kertoo siitä, että tekoäly on jalkautumassa yritysten prosesseihin ja päivittäiseen toimintaan. Pikkuhiljaa tekoäly nähdään tuottavan lisäarvoa organisaatiolle.
Miten yritykset hyödyntävät parhaiten tekoälyä?
Tekoäly voi auttaa monissa eri tehtävissä, kuten toimia esihenkilön päätöksenteon tukena, datan analysoimisessa- ja automatisoimisessa sekä ongelmanratkaisussa. Tekoälyä käytetään rutiinitehtävien nopeuttamiseksi. Tekoälyn avulla voidaan myös vähentää virheiden määrää. Tekoälyn onnistunut käyttöönottaminen vaatii kuitenkin yrityksessä muutosjohtamista organisaation jokaisella tasolla, jotta tekoälyn käyttäminen ei tuntuisi pelottavalta tai liian haastavalta. Koulutus ja käyttäjien tukeminen ovat avainasemassa, jotta tekoälyllä saadaan paras hyöty irti.
Tekoäly on tullut vahvasti mukaan myös henkilöstöjohtamiseen ja rekrytointeihin
Tekoälyä voidaan käyttää esimerkiksi työtyytyväisyyskyselyiden rungon luomiseen sekä vastausten analysointiin. Myös työyhteisöä voidaan kehittää tekoälyn avulla esimerkiksi tavoiteasetannassa ja kehityskeskusteluiden laatimisessa. Rekrytoinnissa tekoälyä käytetään eniten työpaikkailmoitusten ja hakijaviestien luomisessa, haastatteluiden muistiinpanoissa sekä valinnan tukena soveltuvuusarviointien purussa. Tekoälyn avulla rekrytointi on tehokkaampaa, ja nopeampaa esimerkiksi rekrytointiaika lyhenee ja koko rekrytointiprosessi kevenee. Tekoäly lisää prosessin validiteettia ja reliabiliteettia eli luotettavuutta sekä johdonmukaisuutta.
Tekoäly mahdollistaa, että rutiinitehtävät siirtyvät pian historiaa, koska tekoälyllä ne voidaan automatisoida. Tekoäly voi myös olla johdon ja esihenkilön sparraaja, jolloin tekoäly tukee päätöksenteossa mutta päätökset syntyvät yhdessä ihmisen ja tekoälyn kanssa. Tekoäly voi myös toimia uutena työvoimana eli tekoälyagenttina, jolloin tekoäly vastaa esimerkiksi rekryprosessissa hakijalle usein kysyttyihin kysymyksiin.
Se mikä on selvää, tekoäly on tullut jäädäkseen organisaatioiden arkeen
Oikein käytettynä tekoäly tehostaa työtä ja yrityksen tuottavuutta – toki se muuttanee työn luonnetta. Tekoäly ei kuitenkaan vielä korvaa ihmisen tunneälyä eikä inhimillisyyttä, vaikka se oppiikin tunnistamaan ihmisen tunnetiloja. Ihmisen tunteiden konteksti on moniulotteinen, joten tekoälyllä menee vielä hetki sen ymmärtämisessä.
Kirjoittaja
Pirjo Kurki (LinkedIn)
Yhteyshenkilö, HRA-koulutus
Koulutuspäällikkö, Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari
Pirjo työskentelee Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarilla koulutuspäällikkönä. Hän on koulutusten yhteyshenkilö ja hän on vahvasti mukana HRA-koulutuksen kehittämisessä. Hänellä on vuosien kokemus asiakassuhteiden rakentamisesta sekä hoitamisesta. Hänen vahvuutena on ennen kaikkea dialogi asiakkaan kanssa.