Vinkkejä kesätyöntekijöiden rekrytoinnin suunnitteluun ja toteutukseen

Rekrytoinnin strategia ja prosessi -moduulin HRA-kouluttaja Hanna Svinhufvud

Vaikka on vasta syksy, on ensi vuoden kesätyöntekijöiden rekrytoinnin suunnittelu monissa yrityksissä jo hyvässä vauhdissa. Ellei ole, se on syytä aloittaa pian, jos kesätyöntekijöitä on tarkoitus rekrytoida useampia tai jos osaajien löytäminen yritykseesi on haastavaa.


Kesätyöntekijöiden määrän ja tarpeen suunnittelu

Kesätyöntekijöiden tulevat lähiesihenkilöt on tärkeää sitouttaa rekrytointiin, jotta saataisiin oikeanlaisia kesätyöntekijöitä oikea määrä. Budjetti toki ohjaa pitkälti päätöksentekoa, mutta kesätyöntekijöiden määrä ja laatu on tärkeä suunnitella vastaamaan tarvetta, jotta kokemus kesätyöstä olisi puolin ja toisin mahdollisimman positiivinen. Ettei kenenkään tarvitsisi pyöritellä peukaloita, muttei toisaalta kaadettaisi nuoren henkilön niskaan ylivoimaista työkuormaa. Monelle kesätyöntekijälle kesätyö on ensimmäinen kokemus työelämästä ja ”aikuisten maailmasta”. Kokemus määrittää monella tapaa nuoren ajattelua, asenteita ja toimintatapoja työelämässä.


Varmista parhaiden kesätyöntekijöiden saaminen toimimalla ajoissa

Kesärekry, niin kuin muutkin rekryt, on projekti, jolla on selkeä aloitus ja lopetus ja sille on laadittava aikataulu. Lähiesihenkilöt ja kaikki rekryyn osallistuvat sitoutetaan aikatauluun. On siis aihetta suunnitella prosessi huolella. Monet yritykset julkaisevat kesärekrynsä jo edellisen vuoden puolella marras-joulukuussa, mutta alkuvuosikin on hyvää aikaa. Jos haluat varmistaa parhaiden kesätyöntekijöiden saamisen, toimi ajoissa.


Kesätyöntekijöiden rekrytointi on loistava tapa rakentaa työnantajakuvaa

Varsinkin toimialoilla, jotka eivät toimi kuluttajatuotepuolella, on tärkeä lisätä tunnettuutta. Siksi on tärkeä kertoa rekryilmoituksissa yrityksen toiminnasta tiivistetysti ja ymmärrettävästi alan jargonia välttäen. Eri tutkimuksissa on havaittu, että nuoret haluavat kokea merkityksellisyyttä ja olla mukana vastuullisesti toimivassa työelämässä. Kannattaa siis kertoa yrityksen arvoista ja toimintatavoista.


Panosta tehtäväkuvaukseen sekä valintakriteereihin

Myös tehtäväkuvaus on avattava ymmärrettävästi. Tehtävänimikkeet voivat olla harhaanjohtavia tai vieraita. Esimerkiksi operaattorit voivat toimia joko tietokoneiden tai teollisuuden valmistusprosessien parissa. Tutkimuksissa on todettu, että rekryilmoitukset, joissa on ihmisten kuvia, toimivat parhaiten. Ne tuovat teknisenkin ympäristön lähelle ihmistä.

Jotta hakemusten karsinta olisi mahdollisimman sujuvaa, valintakriteerit pitäisi laatia tarkasti, koska nykypäivänä hakijoita on usein valtavasti. Jos käytössänne on rekrytointijärjestelmä, sinne voi asettaa karsintakriteereitä, jotka suorittavat karsinnan automaattisesti. Valintakriteerit pitää myös kertoa ilmoituksessa selkeästi. Valintakriteereiden asettamisessa lähiesihenkilön panos on tärkeä. Muista ilmoittaa myös palkkahaarukka.


Kesärekrystä tiedottaminen monikanavaisesti: rekryportaalit, some, printti vai viidakkorumpu?

Kesärekryt on hyvä julkaista tärkeimmissä rekryportaaleissa ja LinkedInissä. Jos kesätyö edellyttää alan pohjatietoja, kannattaa olla yhteydessä alan oppilaitoksiin ja korkeakouluihin, niillä on usein omat kanavat rekryjen julkaisuun. Myös printti voi toimia nykypäivänä, koska sen käyttö on jo harvinaista rekryilmoittelussa.

Viidakkorumpu on myös toimiva kanava. Jos edellisiltä kesiltä jäi mieleen erityisen hyvin suoriutunut kesätyöntekijä, häntä kannattaa kysyä kesätöihin hyvissä ajoin. Toki kannattaa muistaa, että hän saattaa etsiä jo vaativampaa tehtävää, kun opinnot ovat edenneet ja hänen pätevyytensä on lisääntynyt. Omat työntekijät saattavat myös tietää soveltuvia hakijoita ja heitä kannattaa kannustaa lähettämään hakemuksensa.


Pidä hakijat ajantasalla, mutta mieti sanamuodot tarkasti, jotta jätät ovet auki tuleville vuosille

Suuri osa yrityksistä käyttänee kesärekryssä rekrytointijärjestelmää, joka mahdollistaa automaattisen viestinnän ja hakija saa heti ”Kiitos hakemuksestasi”-viestin, kun on jättänyt tietonsa järjestelmään. Viestin sävy ja nopeus ovat tärkeä osa työnantajakuvaa. Ennen rekrytoinnin aloitusta laadittu aikataulu auttaa rekryn etenemisessä. Kun rekry etenee rivakasti, saadaan hakijat pidettyä ajan tasalla. Useimmista rekryjärjestelmistä on mahdollista lähettää viestejä hakijoille prosessin etenemisestä. Vaikka kyseessä olisi hylkäys, viestin lähettäminen mahdollisimman pian antaa yrityksestä kuvan, että asiat hoituvat eikä mitään jätetä roikkumaan. Mieti viestien sanamuoto tarkasti, jotta jätät ovet auki tuleville vuosille.

Kannattaa muistaa, että usein lapsille opetetaan, että tuntemattomista numeroista soittaville ei pidä vastata. Tämä oppi on iskostunut syvälle, eivätkä nuoret ole muutenkaan tottuneet puhumaan puhelimessa. Heidät tavoittaa paremmin sähköpostilla, tekstiviestillä tai whatsappilla. Myös haastatteluun kutsuttaessa.


Etenkin isoissa yrityksissä kesärekry voi olla iso ponnistus, mutta panostaminen työhaastatteluihin kannattaa

Vaikka budjetit ovat tiukkoja, voi olla aiheellista nimetä kesärekryn hoitajaksi henkilö, joka voi keskittyä pelkästään siihen. Jos omasta organisaatiosta ei löydy tekijää, monet henkilöstöpalvelu- tai rekrytointiyritykset tarjoavat palvelua tähän. Investointi voi kannattaa, sillä kyse on pitkän aikavälin vaikuttamisesta tulevaisuuden tekijöihin, jotka muodostavat mielikuvansa yrityksestä oman kesärekrykokemuksensa perusteella!

Haastattelijat on hyvä valmentaa siten, että he pysyvät asiassa ja saavat kysyttyä kaiken tarpeellisen. Valmenna heidät myös kertomaan yrityksestänne ja kehittämään työnantajakuvaa. Yrityksen omien ihmisten käytös kertoo paljon yrityksen toimintatavoista.



Tervetuloa kuulemaan lisää rekrytoinnin osa-alueista maaliskuun HRA-koulutukseen, jossa blogin kirjoittaja Hanna syventyy rekrytointistrategiaan sekä prosessiin. Tutustu koulutuksen sisältöön täältä ja ilmoittaudu mukaan täältä! Ennakkovaraajan etuhinta voimassa 31.12.2025 asti.



Kirjoittaja

Hanna Svinhufvud LinkedIn

Rekrytoinnin strategia ja prosessi -moduulin HRA-kouluttaja
KTM, MBA (Project Management), Recruitment Partner

Hanna on kokenut HR-ammattilainen. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus rekrytoinnista, henkilöarvioinnista ja suorahausta. Hän on toiminut konsulttina, projektipäällikkönä ja HR Managerina eri yrityksissä. Monipuolisen kokemuksensa ansiosta hänellä on ymmärrystä erilaisista toimintaympäristöistä. Hanna haluaa olla taustavaikuttaja, joka yhdistämällä oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin saa sekä organisaation että liiketoiminnan saavuttamaan mahdollisimman hyviä tuloksia.

Hanna on ollut mukana myös työnantajakuvan kehittämistyössä. Hänen mielestään hyvin suunniteltu ja toteutettu rekrytointiprosessi auttaa tuottamaan hyvän hakijakokemuksen, joka kulkee käsi kädessä hyvän työnantajakuvan kanssa.