Rekrytoinnin strategia ja prosessi

Tämän moduulin jälkeen tunnistat itsetuntemuksen ja itsereflektoinnin merkityksen osana rekrytoijan vastuuta ja valtaa. Osaat valmistella rekrytoinnin tavoitteellisesti ja tunnistat organisaatiosi todelliset rekrytointitarpeet. Kun henkilöstön osaaminen, yrityskulttuuri ja työnantajakuva ovat linjassa, ne tukevat liiketoiminnan laatua, kilpailuetua ja kasvua markkinoilla. Ei ole sattumaa, että menestyvät yritykset tunnetaan huippuosaajistaan, työkulttuuristaan ja vetovoimaisuudestaan.

Liiketoiminnan tavoitteiden kannalta on tärkeää miettiä, minkälaisia osaajia yritykseen tarvitaan. Henkilöstösuunnitelma ja rekrytointi osana yrityksen strategiaa kuljettavat kohti pitkän aikavälin liiketoiminnan tavoitteita. Osaamistarpeiden priorisointi varmistaa sen, että uudet työntekijät täyttävät juuri ne kriittiset aukot, joita rekrytoinnin tavoitteena on. Erilaisten rekrytointimenetelmien tuntemus auttaa valitsemaan optimaalisimmat menetelmät rekrytoinnin tavoitteet huomioiden - esimerkiksi anonyymirekrytointi avaa oven monimuotoisuudelle ja piilotetuille lahjakkuuksille, jotka voivat tuoda uuden ulottuvuuden liiketoiminnan menestykseen. Lisäksi päivän aikana pohditaan ajankohtaisia aiheita, kuten tekoälyn käyttöä rekrytoinnissa sekä keskustelemme käytännön työkaluista, jotka tehostavat rekrytointeja, kuten erilaiset rekrytointijärjestelmät.

Hyvin suunniteltu rekrytointiprosessi tuo mukanaan sujuvuutta ja tehokkuutta rekrytointeihin. Järjestelmällinen työtapa auttaa myös aikatauluttamisessa. Onnistuneesti toteutettu rekrytointiprosessi kasvattaa positiivista hakijakokemusta ja työnantajakuvaa, myös niille jotka eivät tule valituksi. Tähän liittyy esimerkiksi kandidaattiviestintä sekä eettinen toimintatapa.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Moduulin sisältö

  • Rekrytoinnin strateginen näkökulma
  • Rekrytointitarpeen tunnistaminen ja suunnittelu
  • Rekrytointiprosessin tavoitteellisuus ja tehokkuus
  • Osaamistarpeiden priorisointi
  • Rekrytointijärjestelmät
  • Anonyymirekrytointi ja suorahaku
  • Rekrytointikanavat ja työpaikkailmoitus
  • Viestintä ja työnantajakuva
  • Työhaastattelumenetelmät
  • Rekrytoijan vastuu ja valta
  • Rekrytoinnin etiikka
  • Soveltuvuus


Moduulin kouluttaja

Hanna Svinhufvud LinkedIn
KTM, MBA (Project Management), Recruitment Partner

Hanna on kokenut HR-ammattilainen. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus rekrytoinnista, henkilöarvioinnista ja suorahausta. Hän on toiminut konsulttina, projektipäällikkönä ja HR Managerina eri yrityksissä. Monipuolisen kokemuksensa ansiosta hänellä on ymmärrystä erilaisista toimintaympäristöistä. Hanna haluaa olla taustavaikuttaja, joka yhdistämällä oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin saa sekä organisaation että liiketoiminnan saavuttamaan mahdollisimman hyviä tuloksia.

Hanna on ollut mukana myös työnantajakuvan kehittämistyössä. Hänen mielestään hyvin suunniteltu ja toteutettu rekrytointiprosessi auttaa tuottamaan hyvän hakijakokemuksen, joka kulkee käsi kädessä hyvän työnantajakuvan kanssa.



​​​​​​​
Tutustu HRA-koulutuksen moduuleihin:​​​​​​



​​​​​​​Aiheeseen liittyviä kirjoituksia:
​​​​​​​