Rekrytoinnin strategia ja prosessi

Tämän moduulin jälkeen osaat rekrytoinnin valmistelun ja tunnistat rekrytoinnin tarpeet. Ymmärrät rekrytoinnin strategisen merkityksen yrityksen liiketoiminnassa. Henkilöstön osaamisen ja yrityskulttuurin ollessa kunnossa, tukevat ne myös liiketoiminnan laatua ja sitä kautta kilpailuetua sekä kasvua markkinoilla. Ei ole sattumaa, että menestyvät yritykset tunnetaan huippuosaajistaan, työkulttuuristaan ja vetovoimaisuudestaan.

Liiketoiminnan tavoitteiden kannalta on tärkeää miettiä, minkälaisia osaajia yritykseen tarvitaan. Henkilöstösuunnitelma ja rekrytointi osana yrityksen strategiaa kuljettavat kohti pitkän aikavälin liiketoiminnan tavoitteita. Rekrytointiprosessi tuo mukanaan sujuvuutta ja tehokkuutta. Osaamistarpeiden priorisointi puolestaan varmistaa, että uudet työntekijät täyttävät juuri ne kriittiset aukot, joita rekrytoinnin tavoitteena on. Erilaisten rekrytointimenetelmien tuntemus auttaa valitsemaan optimaalisimmat menetelmät rekrytoinnin tavoitteet huomioiden - esimerkiksi anonyymirekrytointi avaa oven monimuotoisuudelle ja piilotetuille lahjakkuuksille, jotka voivat tuoda uuden ulottuvuuden liiketoiminnan menestykseen. ​​​​​​​

​​​​​​​

Moduulin sisältö

  • Rekrytoinnin strateginen näkökulma
  • Rekrytointitarpeen tunnistaminen ja suunnittelu
  • Rekrytointiprosessin tavoitteellisuus ja tehokkuus
  • Osaamistarpeiden priorisointi
  • Rekrytointijärjestelmät
  • Anonyymirekrytointi ja suorahaku
  • Rekrytointikanavat ja työpaikkailmoitus
  • Viestintä ja työnantajakuva
  • Työhaastattelumenetelmät
  • Rekrytoijan vastuu ja valta
  • Rekrytoinnin etiikka
  • Soveltuvuus


Moduulin kouluttaja

Hanna Svinhufvud LinkedIn
KTM, MBA (Project Management), Recruitment Partner

Hanna on kokenut HR-ammattilainen. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus rekrytoinnista, henkilöarvioinnista ja suorahausta. Hän on toiminut konsulttina, projektipäällikkönä ja HR Managerina eri yrityksissä. Monipuolisen kokemuksensa ansiosta hänellä on ymmärrystä erilaisista toimintaympäristöistä. Hanna haluaa olla taustavaikuttaja, joka yhdistämällä oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin saa sekä organisaation että liiketoiminnan saavuttamaan mahdollisimman hyviä tuloksia.

Hanna on ollut mukana myös työnantajakuvan kehittämistyössä. Hänen mielestään hyvin suunniteltu ja toteutettu rekrytointiprosessi auttaa tuottamaan hyvän hakijakokemuksen, joka kulkee käsi kädessä hyvän työnantajakuvan kanssa.



​​​​​​​
Tutustu HRA-koulutuksen moduuleihin:​​​​​​



​​​​​​​Aiheeseen liittyviä kirjoituksia:
​​​​​​​